Uitleg Small Group Trainingen

Circuit training: hier zetten we ca. 10- 15 oefeningen uit en gaan we de oefeningen (varieert van 30 sec. tot 1 minuut) 1 voor 1 langs met een korte pauze (10 – 20 sec.) tussen de oefeningen. In dit soort trainingen wordt uiteraard altijd het gehele lichaam aangesproken.

Techniek training: belangrijke en vaak ook complexe bewegingen worden ook nog apart in de techniek workouts behandeld. Aan het einde van een techniek training hebben we ook nog 15 tot 20 minuten voor een intensief eind van de training. In deze workout worden dan ook de behandelde oefeningen uit de techniek opgenomen.

WOD: staat voor “workout of the day”. Per dag is er een andere workout of the day. Dit zijn over het algemeen Crossfit Benchmark Workouts. Deze zijn flink intensief.

Surprise workout: zeer toegankelijke workout. Hier wordt er door ons gekeken wie er mee doen en dan maken we een workout op het niveau van de mensen die zich hier voor opgegeven hebben.

SGT deelnemers kwalificaties en/of battles: dit zijn trainingen ter voorbereiding van Battle evenementen (bijv. Njoya Beach Prep) of Obstacle Runs. Battle evenementen zijn laagdrempelige wedstrijden in teamverband met crossfit- en bootcamp invloeden. Wat betreft de trainingen wordt er zowel individueel als met buddy als in teamverband (3-6 personen) getraind.
Verder wordt er veel aan de techniek gewerkt.

Kettlebell Training: we kunnen het trainen met Kettlebells in twee soorten onderscheiden, namelijk Hardstyle Kettlebell Training en Kettlebell Sport.

Kettlebell Hardstyle: in Nederland de meest bekende van de twee. Deze wordt veelal in de fitness en Crossfit toegepast. Hiermee train je meer kracht, explosiviteit en snelheid. De sets zijn doorgaans ook korter in reps en/of tijd. Bekende bewegingen zijn o.a. de Kettlebell swing, squats, lunges, deadlift en verschillende pull en push bewegingen.

Kettlebell Sport: is een sport op zich, welke in wedstrijdverband gedaan wordt. Hiermee train je vooral uithoudingsvermogen en kracht. Techniek en uitvoering zijn een heel belangrijk onderdeel van de Kettlebell Sport. De sets zijn vanaf 10 minuten waarbij je de kettlebell tussendoor niet op de grond mag zetten.
Sets variëren van ca.100 tot 250 herhalingen. De bewegingen in de Sport zijn swing, clean, snatch en jerk en combinaties hiervan.
De Kettlebell Sport is over het algemeen minder blessuregevoelig dan bij Hardstyle training.

Pilates: Pilates is een trainingsmethode voor het lichaam. Het uiteindelijke doel is het creëren van een evenwichtig spierensysteem. Overbelaste spieren worden ontlast en verwaarloosde spieren worden gereactiveerd. Uiteindelijk ontstaat er een evenwicht tussen de verschillende spiergroepen. Een Pilatestraining richt zich primair op het trainen en activeren van het zogenaamde powerhouse: dat zijn de diepliggende buikspieren, de bekkenbodemspieren en de spieren die je rug stabiliseren rondom de wervelkolom. Als je de spieren van je powerhouse traint ontstaat een korset aan spieren. Zodra dit korset krachtig genoeg is,
mits je scoliose of een andere rugaandoening hebt, richt de wervelkolom zich automatisch naar haar natuurlijke houding. Je kan pilates gebruiken voor verschillende doeleinden, namelijk betere houding, rehabiliteren,blessurepreventie, lenigheid en flexibiliteit verbeteren, etc..

Hardlooptraining/Obstacle run prep: deze trainingen zijn gericht op Obstacle run’s, maar in vergelijking met de “SGT deelnemers kwalificaties en/of battles” wordt er hier meer aandacht besteed aan het hardloopdeel.

Obstacle Runs zijn bijvoorbeeld Viking Run, Mud Masters Race, Gladiator Run, etc..

Open gym: kun je aan je techniek werken of je kunt een eigen WOD of een WOD van ons doen. Het is dus een individuele training, tenzij je met iemand afgesproken hebt natuurlijk.

Coaches WOD: Een training meedraaien met 1 van de coaches. Je dient hiervoor wel enige ervaring te hebben, aangezien de workout in het kort wordt uitgelegd.